For langt de fleste kommer det ikke som nogen hemmelighed, at man bliver nødt til at markedsføre sin virksomhed, hvis man gerne vil have nogle kunder i butikken. Hvis ingen ved at du eksisterer, så kommer de heller ikke og køber noget.
Men hvordan går man fra at kunderne ikke kender dig, til at få sit navn og sine kundskaber ud til den brede masse?
Mulighederne er naturligvis mange, men langt den største del af de mindre virksomheder og små selvstændige håndværkere, har ikke opdaget at der er en lettere, billige og mere effektiv mulighed når man skal ”findes” af kunder.
Mange tror, at lokalaviser og referencer, er de bedste metoder, men hvad man ikke ved er, at online markedsføring er et effektivt værktøj, som kan bruges af de fleste og uden at det behøver at koste formuer i hverken oprettelse eller vedligeholdelse.
Søgemaskinerne
Heldigvis, er vi i dag så heldige, at søgemaskinen Google lever af at sælge reklamer via sit netværk og derfor har de også oprettet en masse hjælp til dig der gerne vil i gang med at få din hjemmeside ud til nye potentielle kunder.
Deres system hedder Adwords og handler kort fortalt om, at du vælger hvornår dine reklamer skal blive vist og hvor meget du er villig til at betale for, at en potentiel kunde klikker på din reklame og kommer ind på din hjemmeside for at se hvad du kan tilbyde.
Prisen for at få dette klik afhænger af mange faktorer, men den vigtigste er, hvor mange andre aktører der er på det marked du bevæger dig i.
Sælger du eksempelvis helsekostprodukter, så kan du godt indstille dig på, at prisen for at få et klik, kommer til at være relativt høj. Det er et marked med en høj profit margin og derfor er mange også villige til at betale rigtig mange penge for at få nogen til at klikke sig ind på deres hjemmeside.
Klik er ikke salg
Nu taler jeg ovenstående omkring ”klik” og det skal med det samme siges, at et klik ikke er det samme som at en kunde køber noget. Det betyder kun, at de kommer ind og ser din hjemmeside og hvis den ikke er god nok eller ikke tilbyder dig det som de ønsker at købe, så forsvinder de ingen og den pris du betalt for klikket er gået tabt.
Så det er naturligvis vigtigt, at du bruger noget tid på at gøre din hjemmeside så god som muligt, så færrest muligt forsvinder igen og flest muligt vælger at købe noget.
Heldigvis er der masser af mulighed for at få hjælp til den slags hvis ikke du selv kender noget til hvordan man gør, så vær ikke bleg for at kontakt nogle eksperter og få dem til at hjælpe dig med at gøre det korrekt. Det kan ikke kun spare dig for en masse tid og besvær, men også for en masse penge.
Hvem du skal vælge, vil jeg lade være op til dig, men det er en god ide, at hente erfaringer fra andre i samme branche som dig selv.